Varför heter Sverige egentligen Sverige?



Nu är tre av fem dagar avklarade på mässan i Hamburg. Det har varit super kul, men väldigt intensivt och ansträngande. Speciellt eftersom man måste prata på tyska hela dagarna och svara på alla möjliga frågor om Sverige på tyska.. Men det har gått bra! Alla har förhoppningsvis fått svar på just det som de frågat om..Förutom en man (läs gammal pensionär som inte hade något bättre för sig än att tracka mig i över en halvtimme) som hade en del dumma frågor som jag faktiskt inte kunde svara på sådär på rak arm..Kanske ni kan de bättre än mig?

1. Varför heter Sverige egentligen Sverige?
2. Varför heter Malmö egentligen Malmö med tanke på att där inte finns någon malm och eftersom det inte är någon ö?
3. Vad är Nöbbelöv känt för?

när ni svarar på den frågan kommer då följdfrågan:

4. Vad har Alfred Nobel gemensamt med Hamburg?

Ja lite sådanna roliga frågor kan man få när man står på en mässa i Hamburg och represnterar Sverige..Men självklart hade mannen alla svar på frågorna själv..han ville ju bara glänsa lite.. Så jag har faktiskt lärt mig lite idag och nu ska även ni få lära er (on ni inte redan vet det).

Namnet Sverige kommer ursprungligen från vikingatiden och namnet "Svea Rike" och är alltså en sammansättning av svea och rike... dvs Sverige. Namnet Malmö är en sammansättning av malm i betydelsen sand eller grus och ordet hög. Orten låg ursprungligen vid nuvarande Triangelområdet och avskars från Öresund av ett kuperat sand- och insjöområde, därav Malmö. Alfred Nobel sägs ha sitt ursprung i Östra Nöbbelöv, utanför Lund. Släktens stamfader Peter Nobelius föddes i slutet av 1600-talet i Östra Nöbbelöv. Alfred Nobel köpte upp en bit land en bit utanför Hamburg, i Krümmel, och det var där på den fabriken han uppfann dynamiten.

Så nu har ni alla lärt er lite!! :) Bra va?

Nu njuter jag av ett glas vin och skriver en underbar artikel till skolan som ska lämnas in idag...Han sa dock inte någon tid så jag får väl lämna in den 23.59 inatt. Och imorgon är det mässa som gäller igen. Ska bli spännande att se vilka frågor som dyker upp imorgon!!

Grüß euch!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0